XML Site Haritası
İyi bir XML site haritası, Google’ı tüm önemli sayfalarınıza yönlendiren web sitenizin bir haritası gibi işlev görür. XML site haritaları SEO için faydalı olabilir, Google’ın önemli sayfalarınızı hızlı bir şekilde bulmasına izin vererek, iç bağlantılarınız mükemmel olmasa bile. Bu yazı, XML site haritalarının ne olduğunu ve size daha iyi bir sıralama sağlamak için nasıl yardımcı olduklarını açıklar.
XML site haritaları nedir?
Bir XML site haritası, bir web sitesinin temel sayfalarını listeleyen ve Google’ın bunları bulup taramasını sağlayan bir dosyadır. Ayrıca arama motorlarının web sitenizin yapısını anlamasına yardımcı olur. Google’ın web sitenizin her önemli sayfasını taramasını istersiniz. Ancak bazen, sayfalar iç bağlantı olmadan kalır ve bulunmaları zorlaşır. Bir site haritası içerik keşfini hızlandırmaya yardımcı olabilir.
Teknik SEO konusundaki bilginizi genişletmek mi istiyorsunuz? SEO akademisinde tarama ve dizinleme konusuna odaklanan bir kursumuz var. İşlediğimiz konulardan biri de XML site haritalarını nasıl doğru kullanacağınızdır.
Bir XML site haritası nasıl görünür? Bir XML site haritası, yayınları ve sayfaları listelemenin standart bir yolunu sunarak bunların arama motorları tarafından bulunmasını sağlar. İşte çok basit bir örnek: tek bir URL içeren bir site haritası:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"> <url> <loc>https://alperilhan.com.tr/xml-site-haritasi</loc> <lastmod>2024-04-01</lastmod> </url> </urlset>
Birkaç bölümden oluşur:
- XML sürüm bildirimi: Arama motoru tarayıcılarının okudukları dosya türünü belirlemelerine yardımcı olur.
- URL seti: Arama motorlarına protokol hakkında bilgi verir.
- URL: Sayfanın URL’sini listeler.
- Lastmod: Sayfanın son olarak ne zaman değiştirildiğini tanımlayan bir tarih biçimidir. Her site haritası, geçerli olabilmesi için bu standartı takip etmelidir. <priority> ve <changefreq> gibi diğer özellikler site haritasının çalışma şeklini veya performansını etkilemez. <lastmod> özelliğine bağımlılık arama motorlarına göre farklılık gösterir; Microsoft Bing, site haritanıza <lastmod> etiketini eklemenin hayati olduğunu belirtir.
Bir XML site haritası örneği
Bir örneğe bir göz atalım. Aşağıda, alperilhan.com.tr’nin temel XML site haritasının bir ekran görüntüsünü göreceksiniz. Bu site haritasında, yoast.com’daki tüm farklı site haritalarını görebilirsiniz. Her satırın sonunda bir tarih göreceksiniz. Bu, Google’a her yayının en son ne zaman güncellendiğini bildirir ve SEO’ya yardımcı olur çünkü güncellenmiş içeriğinizin Google’ın mümkün olan en kısa sürede taranmasını istersiniz. Bir site haritasında bir tarih değiştiğinde, Google’ın taraması ve dizine eklemesi gereken yeni içerik olduğunu bilir.
Gördüğünüz gibi, alperilhan.com.tr XML site haritası çeşitli ‘index’ site haritalarını gösterir: post-sitemap.xml, page-sitemap.xml, category-sitemap.xml vb. Bu kategorizasyon, bir sitenin yapısını mümkün olduğunca açık hale getirir. Bu nedenle, bir index site haritasına tıklarsanız, o belirli site haritasındaki tüm URL’leri göreceksiniz. Örneğin, post-sitemap.xml’e tıklarsanız, tüm alperilhan.com.tr’nin yayın URL’lerini göreceksiniz.
Büyük bir web sitesiniz varsa, bazen bir index site haritasını bölmek gerekli olabilir. Tek bir XML site haritası 50.000 URL’ye kadar sınırlıdır ve dosya boyutu en fazla 50 MB olabilir. Web siteniz 50.000’den fazla yayına sahipse, yayın URL’leri için iki ayrı site haritasına ihtiyacınız olacaktır, böylece etkili bir şekilde ikinci bir index site haritası eklenmiş olur. SEO eklentilerinin bir çoğu, site haritanızın mümkün olduğunca hızlı yüklenmesini sağlamak için sınırı daha da düşük belirler — 1.000 URL’ye.
Hangi web sitelerine bir XML site haritası gerekiyor?
Google’ın belgelerine göre site haritaları, “gerçekten büyük web siteleri”, “büyük arşivlere sahip web siteleri”, “yalnızca birkaç harici bağlantıya sahip yeni web siteleri” ve “zengin medya içeriği kullanan web siteleri” için faydalıdır. Google’a göre, uygun iç bağlantılar tüm içeriğinizi kolayca bulmasını sağlamalıdır. Ne yazık ki, mantıklı bir şekilde içeriğini bağlama konusunda yeterince düşünmeyen birçok site bulunmaktadır.
Bu web sitelerinin en çok faydalanacağını kabul etsek de, XML site haritalarının her web sitesine fayda sağladığını düşünüyoruz. Web büyüdükçe, sitelerin doğru bir şekilde dizinlenmesi giderek zorlaşıyor. Bu nedenle, arama motorlarına sitenizi bulmaları için her mevcut seçeneği sağlamanız gerekmektedir.
Her bir web sitesi, Google’ın temel sayfaları kolayca bulmasına ve son olarak ne zaman güncellendiğini bilmesine ihtiyaç duyar.
XML site haritanızda hangi sayfalar olmalıdır?
XML site haritanıza hangi sayfaları dahil etmeye karar verirken nasıl bir yol izleyeceksiniz? Her zaman bir URL’nin ilgisini düşünerek başlayın: Bir ziyaretçi belirli bir URL’ye geldiğinde, bu iyi bir sonuç mudur? Ziyaretçilerin o URL’ye gelmesini mi istiyorsunuz? Eğer istemiyorsanız, o URL’nin muhtemelen içinde olmaması gerekir. Ancak, o URL’nin arama sonuçlarında görünmesini istemiyorsanız, ‘noindex’ etiketi eklemeniz gerekir. Onu site haritanızdan çıkarmak, Google’ın URL’yi dizinlemeyeceği anlamına gelmez. Google bağlantıları takip ederek bulabilirse, Google URL’yi dizinleyebilir.
Örnek: Yeni bir blog
Örneğin, yeni bir blog başlatıyorsunuz. Tabii ki, hedef kitlenizin blog gönderilerinizi arama sonuçlarında bulabilmesini sağlamak istersiniz. Bu nedenle, blog gönderilerinizi hemen XML site haritanıza eklemek iyi bir fikirdir. Çoğu sayfanızın da ziyaretçileriniz için ilgili sonuçlar olacağını varsaymak güvenlidir. Ancak, insanların bülteninize abone olduktan sonra göreceği bir teşekkür sayfasının arama sonuçlarında görünmesini istemezsiniz. Bu durumda, tüm sayfaları site haritanızdan çıkarmak istemezsiniz, sadece bu sayfayı istemezsiniz.
Yeni blog örneğinde kalalım. Blog gönderilerinizin yanı sıra bazı kategoriler ve etiketler oluşturuyorsunuz. Bu kategoriler ve etiketler, o belirli kategoride veya etiketteki tüm gönderileri listeleyen arşiv sayfalarına sahip olacaktır. Ancak, başlangıçta, bu arşiv sayfalarını dolduracak yeterli içerik olmayabilir, bu nedenle ‘zayıf içerik’ olabilirler. Örneğin, yalnızca bir gönderiyi gösteren etiket arşivleri henüz ziyaretçiler için çok değerli değildir. Blogunuzu başlatırken bunları site haritanızdan çıkarabilir ve yeterli gönderiniz olduğunda onları dahil edebilirsiniz. SEO kullanarak tüm etiket sayfalarını veya kategori sayfalarını aynı anda bile hariç tutabilirsiniz.
Ancak, bu tür bir sayfa aynı zamanda mükemmel bir sıralama materyali olabilir. Dolayısıyla, düşünceniz şöyleyse: evet, bu etiket sayfası şu anda biraz ‘zayıf’ olsa da, harika bir giriş sayfası olabilir, o zaman onu ek bilgi ve görsellerle zenginleştirin ve bu durumda site haritanızdan çıkarmayın.
Google’ın site haritanızı bulmasını nasıl sağlarsınız?
Google’ın site haritanızı daha hızlı bulmasını istiyorsanız, site haritanızı Google Arama Konsolu hesabınıza eklemeniz gerekecektir. Site haritalarınızı ‘Site Haritaları’ bölümünde bulabilirsiniz. Değilse, sayfanın en üstünde site haritanızı ekleyebilirsiniz.
Site haritanızı eklemek, Google’ın site haritanızdaki tüm sayfaları dizinleyip dizinlemediğini kontrol etmeye yardımcı olur. Özellikle belirli bir site haritasında ‘sunulan’ ve ‘dizinlenen’ sayılar arasında büyük bir fark varsa, bunu daha fazla incelemenizi öneririz. Belki bazı sayfaların dizinlenmesini engelleyen bir hata mı var? Başka bir seçenek de, henüz dizine eklenmemiş içeriğe işaret eden daha fazla bağlantıya ihtiyacınız olabilir.
Google’a ait sitemap anlatımı: sitemaps/overview